Türkiye’nin ilk kadın illüstratörlerinden ressam Sabiha Rüştü
Bozcalı’yı tanıtan kapsamlı bir sergiyle izleyici karşısında. Osmanlı’dan
Cumhuriyet’e geçiş döneminde yetişen ressam Sabiha Rüştü Bozcalı’nın (1904-1998)
sanat ve kişisel yaşamına odaklanan sergi, 2014’te SALT Araştırma’ya bağışlanan
arşivi ve şimdiye dek kapsamlı olarak incelenmemiş üretimini kamuya açıyor.
Türkiye’nin ilk kadın illüstratörlerinden Bozcalı’nın kültür tarihindeki rolüne
ışık tutmayı amaçlayan sergide, çeşitli desen, resim, fotoğraf, günlük, mektup
ve kartpostalları ile katkıda bulunduğu yayınlar yer alıyor. Sergilenen belgeler
arasında resim dışında müziğe de ilgi duyan ve akerdeon çalan Bozcalı için
düzenlenmiş bir tango eseri de var.
Dâhiliye Nazırı Memduh Paşa’nın sanatkâr kızı Handan Hanım ile
Bahriye Nazırı Bozcaadalı Hasan Paşa’nın oğlu Amiral Rüştü Paşa’nın ikinci
çocuğu olan Sabiha Rüştü, annesinin teşvikiyle beş yaşında resme başladı. İlk
derslerini ressam ve müze müdürü Ali Sami Boyar’dan aldı.
15 yaşından itibaren
farklı dönemlerde Berlin, Münih, Paris ve Roma’da; Lovis Corinth, Moritz
Heymann, Karl Caspar, Paul Signac ve Giorgio de Chirico gibi dönemin tanınmış
ressamlarının atölyelerinde çalıştı.
1928-1929 yıllarında, İstanbul’daki Güzel
Sanatlar Akademisi’nde Namık İsmail’in atölyesine devam etti. Neo-Empresyonist
ressam Paul Signac’ın “Kabiliyetli, resim sanatının gerektirdiği hassasiyete
sahip ve kendini tamamen bu mesleğin zorlu çalışmasına adayan biri” olarak
tanımladığı Bozcalı, manzara ve natürmortlar yaptı ama özellikle portreleriyle
dikkati çekti.
Bozcalı, Cumhuriyet Halk Partisi ve Halkevleri tarafından
1938-1943 yıllarında düzenlenen, belirli sanatçıların Anadolu şehirlerini
resmetmekle görevlendirildiği “Yurt Gezileri”ne katıldı.
Bu kapsamda,
modernleşme ve yeni bir kültürel kimlik oluşturma sürecini belgelemek üzere
1939’da Zonguldak’a gönderildi; fabrikalara yoğunlaşarak şehirdeki endüstriyel
gelişim sürecinden ayrıntıları yansıttı. 1946’da adı TEKEL olarak değiştirilen
İnhisarlar İdaresi ve Yapı Kredi Bankası gibi önemli kurumlar için yaptığı
çizimlerle reklam ve yayıncılık alanlarında dönüşüm geçirmekte olan görsel
anlatım diline katkıda bulundu.
1953’ten itibaren Milliyet başta olmak üzere
Yeni Sabah, Hergün, Havadis, Cumhuriyet ve Tercüman’da gazete ressamı olarak
çalıştı. Reşad Ekrem Koçu’nun İstanbul Ansiklopedisi’nin ressamlarından biri
olan Bozcalı, yakın iş birliğinde olduğu tarihçinin yanı sıra Nezihe Araz, Cahit
Uçuk ve Refii Cevad Ulunay gibi yazarların eserleri için illüstrasyonlar
yaptı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder