İlk iki müslüman kadın sinema oyuncusundan birisidir.
"Bir filmde oynamak hiç beklemediğim bir
şeydi. Birdenbire peki, dedim."
Sinema
"1923'de ben Muvahhid'le yeni evlenmiştim.
Halide Edip Hanım'ın Ateşten Gömlek romanını filme almak istemişler. Halide Edip
Hanım da "bu rolü ancak bir Türk kadını oynayabilir" demiş. Muhsin Ertuğrul
benim de Muvahhid'in de iyi arkadaşımızdı. Geldi. Muvahhid'e "karın oynar mı"
dedi. Ben çok sevindim, filmde oynamak o zaman hiç beklemediğim bir şeydi.
Birdenbire peki, dedim, filmi çevirdik." (Bedia Muvahhit)
1923 yılında çevrilen Ateşten Gömlek filmindeki başrolleri
oynayan Bedia Muvahhit ve Neyyire Neyir, ilk iki müslüman kadın sinema
oyuncularıdır. Muhsin Ertuğrul'un senaryosunu yazdığı ve yönettiği "Ateşten
Gömlek" filmi Halide Edip Adıvar'ın aynı adlı romanından
uyarlanmıştır.
Ayşe rolünü Bedia Muvahhit'in, Kezban rolünü ise Neyyire
Neyir'in
canlandırdıkları Ateşten Gömlek filminde Kınar Hanım (Sıvacıyan) da rol
almıştır.
Ateşten Gömlek filmindeki iki başrolden bir tanesi için Bedia
Muvahhit seçilmiş, ikinci başrolü oynayacak kadın ise, gazete ilanıyla
aranmıştır.
Bu ilana sadece Neyyire Neyir başvurmuştur. Neyyire Neyir gibi 1902
doğumlu olan sinema ve tiyatro oyuncusu Vasfi Rıza Zobu, Neyyire Neyir ile nasıl
tanıştığını şöyle anlatıyor:
"Muhsin Ertuğrul, 'Ateşten Gömlek' filmini
çevirirken, filmin ulusal konusundan cesaret alarak, başlıca kadın kahramanlar
olan Ayşe ile Kezban'ı, Müslüman kadınların canlandırmasını planladı. Filmdeki
Ayşe rolü için Darülbedayi oyuncularından Ahmet Refet Muvahhit'in karısı Bedia
Muvahhit seçildi. İkinci rol için müslüman kadın oyuncu bulunamayınca,
gazetelere ilan verildi. Ertesi gün tek bir kız başvurdu. Kemal Film'in bürosu,
Sirkeci'de, Ali Efendi Sineması'nın üstündeki iki küçük odanın içinde idi. O
gün, büroya uğradığımda, Neyyire'yi gördüm. Kolejde öğrenciymiş. 'Film için
müracaat etti. Muhsin'i bekliyor' dediler." (Vasfi Rıza Zobu)
Bedia Muvahhit'in Filmografisi
* Ateşten Gömlek (1923)
* İstanbul Sokaklarında (1931)
* Karım Beni Aldatırsa (1933)
* Beklenen Şarkı (1953)
* Paydos (1954)
* Yaşlı Gözler (1955)
* Son Beste (1955)
* Gülmeyen Yüzler (1955)
* Çapkınlar (1961)
* Gönül Ferman Dinlemez (1962)
* Bir Gecelik Gelin (1962)
* Belalı Torun (1962)
* Barut Fıçısı (1963)
* Genç Kızlar (1963)
* İstanbul Kaldırımları (1964)
* Kaynana Zırıltısı (1964)
* Manyaklar Köşkü (1964)
* Gençlik Rüzgarı (1964)
* Halk Çocuğu (1964)
* Anasının Kuzusu (1964)
* Gel Barışalım (1964)
* Sarı Kızla Kopuk Ahmet (1964)
* Hizmetçi Dediğin Böyle Olur (1964)
* Hep O Şarkı (1965)
* Sevinç Gözyaşları (1965)
* Bozuk Düzen (1966)
* Aşkın Gözyaşları (1966)
* Çalıkuşu (1966)
* Sokak Kızı (1966)
* O Kadın (1966)
* Sevgilim Artist Olunca (1966)
* Şoförün Kızı (1966)
* Evlat Uğruna (1967)
* Sen Benimsin (1967)
* Zehirli Hayat (1967)
* Dünyanın En Güzel Kadını (1968)
* Katip (1968)
* Ateşli Çingene (1969)
* Esmerin Tadı Sarışının Adı (1969)
* Lekeli Melek (1969)
* Son Mektup (1969)
* Tatlı Sevgilim (1969)
*Yumurcak (1970)
Tiyatro sanatçısı Bedia
Muvahhit
"Ateşten Gömlek filmini bitirdikten sonra 1923
yılında Darülbedayi'nin İzmir turnesine o zamanki kocam Ahmet Muvahhit ile
birlikte katılmıştım. Ama henüz tiyatro oyuncusu değildim. O günlerde Atatürk de
İzmir'deymiş. Atatürk kocama beni sahnede görmek istediğini söylemiş. Pierre
Veber ve Maurice Hennequin'in "Vingt Jours a l'Ombre" adlı eserinden İbnürrefik
Ahmet Nuri Sekizinci tarafından adapte edilmiş "Ceza Kanunu" adlı oyunda bana
hemen Saride rolünü verdiler. Bir günde hem ezber, hem de sahne provası
yaptırdılar. 31 Temmuz 1923 Salı akşamı, o zamanlardaki adıyla Pallas
Sineması'nda (daha sonra Tayyare oldu) sahneye çıktım. Oyundan sonra Atatürk
beni tebrik etti ve tiyatro sanatçılığımı devam ettirmemi söyledi. Böylece
tiyatro yaşamım başlamış oldu. Şehir Tiyatrolarında 200'ün üzerinde oyunda rol
aldım." (Bedia Muvahhit)
Bedia Muvahhit'in rol aldığı tiyatro
oyunları
* Ahududu,
* Aktör Kin
* Ayaktakımı Arasında,
* Aynaroz Kadısı,
* Bir Kavuk Devrildi,
* Bir Ölü Evi,
* Ceza Kanunu,
* Çifte Keramet,
* Dama Çıkmış Bir Güzel,
* Deli Dolu,
* Deli Saraylı,
* Devlet Kuşu,
* Fermanlı Deli Hazretleri,
* Gecikenler,
* Hamlet,
* Hisse-i Şayia,
* Hortlaklar,
* Kafatası,
* Kafes Arkasında,
* Kibarlık Budalası,
* Küçük Şehir,
* Lüküs Hayat,
* Matmazel Julie,
* Mırnav,
* Mum Söndü,
* Müfettiş,
* Mürai,
* On İkinci Gece,
* Otello,
* Oyun İçinde Oyun,
* Sana Rey Veriyorum,
* Saz-Caz,
* Suç ve Ceza,
* Taş Parçası,
* Tebeşir Dairesi,
* Tersine Akan Nehir,
* Venedik Taciri,
* Yarasa,
* Yorgaki Dandini,
Öğretmen Bedia Muvahhit
1921-1923Erenköy Kız Lisesi'nde Fransızca
öğretmenliği yaptı.
Bedia Muvahhit ve Osmanlı İmparatorluğu dönemindeki ilk kadın
memurlardan.
Bedia Mvahhit, Osmanlı İmparatorluğu döneminde bir kamu
kuruluşunda çalışma hakkını elde eden ilk kadın grubu içindedir.
4 Nisan 1913 yılında İstanbul'da
yayımlanmaya başlayan Kadınlar Dünyası ve bu dergininin kurduğu Müdafaa-i
Hukuk-u Nisvan Cemiyeti, kadınların çalışmasını talep eden başarılı kampanyalar
organize etmişlerdir. Bu kampanyalardan bir tanesi de, kadınların bir kamu
kuruluşunda çalışma hakkını elde etmek için yürütülmüştür.
Kampanya sonunda,
1913 yılında Telefon İdaresi ilk grup Müslüman kadınını işe almıştı. Bu grupta
Bedia Şekip (Muvahhit) ile birlikte Hamiyet Derviş, Bedra Osman, Mediha Enver,
Refika Mustafa, Semiha Hikmet ve Nezihe Mustafa da bulunuyorlardı.
Çevirmen Bedia
Muvahhit
Fransızca'dan Türkçe'ye çevirdiği ve uyarladığı
oyunlar:
* 1924 İstanbul Havası (Romain Coolus)
* 1930 Geçti Borun Pazarı (Robert de Flers)
* 1938-1939 Oğlumuz (André Birabeau), Arılar (Densy
Amiel)
Ödülleri
* 1981
Atatürk Sanat Armağanı
* 1987 Devlet Sanatçısı
* 1988 İstanbul Sinema Günleri, Altın Lâle Ödülü
* 1993 İstanbul Büyükşehir Belediyesi, Bedia Muvahhit'in 70.
Sanat yılı kutlaması.
Üyelikleri
Eğitimi
* Kadıköy Terakki Mektebi, İstanbul
* Notre Dame de Sion Lisesi, İstanbul
Sosyal sorumluluk çalışmaları
Akraba ve Dostları
* Annesi: Refika
Hanım
* Babası: Şekip Bey
(Savcı)
* Oğlu: Şuayip Sina Arbel
* Evlilik: Ahmet Refet
Muvahhit (tiyatro sanatçısı), Friedrich Von Statzer /
Ferdi Ştatzer (besteci, piyanist)
* Dostları: Kınar Hanım (Sıvacıyan) (tiyatro
sanatçısı), Adalet Cimcoz (Galerist), Ahmet Hamdi
Tanpınar (yazar, eğitimci), Semiha Berksoy (opera
sanatçısı)
Anısını Yaşatan
Projeler
Bedia Muvahhit Büstü - 2005 Şişli Terakki
Vakfı, Bedia Muvahhit Büstü (Heykeltraş Neslihan
Pala)
Anısına verilen ödüller - 1995 yılından
itibaren, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları ve
Türk Kadınlar Birliği tarafindan Şehir
Tiyatroları bünyesinde ilk önemli rolünü oynayan genç kadın sanatçılara
"Bedia Muvahhit Tiyatro Ödülü" verilmektedir.
Senaryo
Ahmet Sami Özbudak, Hayal-i
Temsil, 2015. Senaryo, 2015 yılında İBB Şehir
Tiyatroları'nda Yiğit Sertdemir'in yönetmenliğinde
sahnelenmiştir.
Belgesel
Bedia Muvahhit, Mimar Sinan Üniversitesi
Güzel Sanatlar Fakültesi, Sinema Televizyon bölümü, İstanbul,
1994
Nisvan - Tarihe Adını Yazdıran Kadınlar,
Senaryo: Mustafa Karadiş, Yıldız Bakoğlu, Yönetmen:
Hüsamettin Ünlüoğlu, 2012.
Anısını Yaşatan
Mekânlar
* 1994 Beyoğlu'ndaki Küçük Sahne binası içindeki sahneye Bedia
Muvahhit'in adı verildi.
* İzmir Belediyesi Bedia Muvahhit'in adını, İzmir'de Pallas
Sineması'nın yanındaki sokağa verdi.
Anı Pulu
Bedia
Muvahhit'in Anısına posta pulu çıkarıldı.
Kaynakça
Bedia Muvahhit tanıtım sayfasında yararlanılan
kaynaklar
Bedia Muvahhit tanıtım sayfasındaki görseller için kaynakb
Populer Tarih, Ocak 2001, Sayı 4.
Kadın Eserleri Kütüphanesi ve Bilgi Merkezi, İstanbul
Milliyet İlkler Ansiklopedisi, İstanbul, 1985,
s.289.
Ek Bilgi
Tarihçi Ali Özuyar, Sinemanın Osmanlıca
Serüveni isimli çalışmasında Bedia Muvahhit ve
Neyyire Neyir'in Türk sinemasının ilk ilk Müslüman kadın sinema
oyuncusu olmadıklarını, 1923 yılında çekilen Ateşten
Gömlek filminden bir yıl önce, 1922'de çekilmi
yapılmış olan Esrarengiz Şark filminde başrolü Nermin Hanım'ın
oynadığını belirtir. (Ali Özuyar, Sinemanın Osmanlıca Serüveni, Ankara, Öteki
Yay., 1999, s. 18.)
İstanbul Kadın Müzesi (İKM) için ilk durağan
bir kavram değildir. Müzenin sürekli sergisinde şimdi ilk olarak yer alan her
biyografi, kadın tarihindeki yeni araştırmalar sonucunda unutulan/unutturulan,
fakat yeniden keşfedilen bir "ilk"e, kıvançla yerini bırakır.
Nermin Hanım konusunda yapılacak araştırmalar, Ali Özuyar'ın
verdiği bilgileri desteklediğinde, İstanbul Kadın Müzesi'nin (İKM) belirtilmiş
olan prensibi Bedia Muvahhit için de geçerli olacaktır.
Kaynak: Giovanni Scognamillo, Türk Sinema
Tarihi 1896-1986, İstanbul, 1993, s. 210.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder